Hvordan kan kristne sige Jesus er den eneste vej til Gud?

 

Intolerance

I vores tider lyder det meget intolerant at sige at Jesus er den eneste vej. Vi er vant til at diskutere og indgå kompromis. Man siger at hvad der er sandt for dig er ikke nødvendigvis sandt for mig. Sandhed kan gradbøjes efter behag. Alt er relativt. Oven i købet er vi blevet bekendt med andre kulturers tro på veje til Gud. Vi vil helst tænke at alle har ret. "Måske er der flere veje til Gud? Hvem er vi også at påstå vi har ret?"
 

Jesus sagde: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig."
Johannes evangeliet 14,6

Disciplen Peter sagde: "Der er ikke givet mennesker noget andet navn under himmelen, som vi kan frelses ved." Apostlenes gerninger 4,12

Hvem var Jesus

Det er jo radikale påstande. Vi kan prøve at se på hvordan der er forskellige meninger om Jesus i dag:

  • Jesus var en stor religiøs leder
  • Jesus var en stor morallærer
  • Jesus var et godt menneske
  • Jesus var en galning
 

Den tidligere ateist C.S.Lewis kommer i sin bog Det er Kristendom frem til:
"Én som blot var en mand og sagde de ord, som Jesus sagde, ville ikke være en stor moralsk lærer. Han ville enten være en galning på samme måde som en mand, der siger, at han er et pocheret æg eller han ville være djævelen. Du må vælge. Enten var han, og er, Søn af Gud, eller også en galning eller det, der er værre. Du kan lukke ham af som en tosse, eller du kan falde ned for hans fødder og kalde ham Herre og Gud. Men lad os ikke komme med nedladende nonsens om, at han var et stort menneske og en stor lærer. Det har han aldrig ladet være op til os.".
 

Uanset hvad folk mener så er der egentlig kun 4 muligheder som Lewis påpeger. Enten er Jesus: en legende, en løgner, en galning eller Herre og Gud. Historie og arkæologi viser at han ikke var en legende. En løgner vil ikke være villig til at dø for sine påstande, han ville bare fortælle en anden løgn. En galning sætter ikke lærde på plads med intelligente debatter og går gennem et så stort et psykisk pres som Jesus gjorde. Herre og Gud? tja...det må du undersøge.